Ce sunt carotenoizii?

Carotenoizii sunt pigmenți în plante, alge și bacterii fotosintetice. Acești pigmenți produc culorile galben strălucitor, roșu și portocaliu în plante, legume și fructe.

Carotenoizii acționează ca un tip de antioxidant pentru oameni.

Există mai mult de 600 de tipuri diferite de carotenoizi. Unele pot fi transformate în vitamina A atunci când sunt eliberate în organism. Câteva dintre cele mai frecvente carotenoide includ:

  • alfa caroten
  • beta caroten
  • beta criptoxantină
  • luteina
  • zeaxantină
  • licopen

Carotenoizii trebuie consumați prin dietă . Cel mai bine sunt absorbiți printr-o sursă de grăsime . Alimentele bogate în carotenoizi includ:

  • igname
  • varza
  • spanac
  • pepene
  • pepene galben
  • ardei gras
  • roșii
  • morcovi
  • mango
  • portocale

Cum funcționează carotenoizii?

Carotenoizii sunt compuși solubili în grăsimi , ceea ce înseamnă că sunt cel mai bine absorbiți cu grăsimi . Spre deosebire de unele alimente și legume bogate în proteine , gătitul și tocat alimentele bogate în carotenoizi cresc puterea nutrienților atunci când intră în sânge.

Carotenoizii sunt clasificați în două grupe principale: xantofile și carotenii.

Ambele tipuri de carotenoizi au proprietăți antioxidante . În plus, unele carotenoide pot fi transformate în vitamina A , o componentă esențială pentru sănătatea și creșterea umană.

Aceste carotenoide provitamine A includ alfa caroten, beta caroten și beta criptoxantină. Carotenoizii non-provitaminici A includ luteina, zeaxantina și licopenul.

Xantofile

Xantofilele conțin oxigen și uneori au mai mult un pigment galben. Carotenoidele xantofile vă protejează de prea multă lumină solară . Acestea sunt cele mai asociate cu sănătatea ochilor . Luteina și zeaxantina se încadrează în categoria xantofilă.

Alimentele care se încadrează în categoria xantofilă includ:

  • varza
  • spanac
  • dovleac de vară
  • dovleac
  • avocado
  • fructe cu carne galbenă
  • porumb
  • galbenusuri de ou

Carotenii

Carotenii nu conțin oxigen și sunt asociați cu mai mult de un pigment portocaliu. Carotenii carotenici joacă un rol semnificativ în a ajuta plantele să crească. Beta carotenul și licopenul se încadrează în această categorie de carotenoizi.

Alimentele din categoria caroten includ:

  • morcovi
  • pepene galben
  • cartofi dulci
  • papaya
  • dovleac
  • mandarine
  • roșii
  • dovleac de iarnă

Beneficii pentru sănătate

Carotenoizii sunt antioxidanți benefici care vă pot proteja de boli și vă pot îmbunătăți sistemul imunitar . Carotenoidele din Provitamina A pot fi transformate în vitamina A, care este esențială pentru creștere, funcționarea sistemului imunitar și sănătatea ochilor.

Sănătatea ochilor

Consumul de alimente bogate în carotenoizi poate proteja celulele sănătoase din ochi și poate preveni dezvoltarea celulelor canceroase.

Una dintre principalele cauze ale orbirii este degenerarea maculară sau degenerarea centrului retinei . Expunerea la lumină albastră pe termen lung poate provoca acest lucru și poate afecta negativ părțile delicate ale ochiului. Cu toate acestea, carotenoidele luteină și zeaxantină găsite în retină pot ajuta la absorbția luminii albastre.

Studiile arată că încorporarea a cel puțin șase miligrame de luteină în dieta dvs. pe zi vă poate reduce riscul de a dezvolta degenerescență maculară cu 43%. Creșterea cantității de luteină și zeaxantină din dieta dvs. poate ajuta, de asemenea, la încetinirea sau oprirea leziunilor oculare actuale și la prevenirea stării dumneavoastră actuale de a progresa.

Sănătatea cardiovasculară

Carotenoizii sunt antioxidanți, reducând inflamația din organism. Deși este încă în curs de cercetare, proprietățile antiinflamatoare carotenoide au fost asociate cu îmbunătățirea sănătății cardiovasculare . Reducerea inflamației ajută la protejarea împotriva bolilor de inimă și previne blocarea pereților arteriali.

Cancer

Antioxidanții protejează celulele împotriva radicalilor liberi sau a substanțelor care distrug sau deteriorează membranele celulare. Creșterea carotenoizilor prin dieta ta poate crește cantitatea de antioxidanți și celule protectoare din corpul tău. Acest lucru este semnificativ în lupta împotriva cancerului și poate preveni creșterea cancerului.

Carotenoizii au fost asociați cu scăderea riscului de cancer, în special cancerul pulmonar . Când fumezi țigări , ingeri substanțe chimice dăunătoare care distrug celulele sănătoase. Deși rezultatele sunt amestecate, un studiu a arătat o mică scădere a riscului de cancer pulmonar atunci când încorporați carotenoizi în dieta dumneavoastră. Este chiar mai sănătos să renunțați la fumat și să creșteți carotenoizii în dieta dvs. pentru a vă ajuta să vă vindecați plămânii pe măsură ce depășiți dependența.

În mod similar, carotenoizii au fost asociați cu reducerea riscului de cancer de piele . Unele carotenoide se pot descompune în vitamina A, un nutrient care protejează împotriva deteriorării premature a pielii din cauza expunerii la soare. Ambele sunt riscuri pentru melanom , riduri premature și piele nesănătoasă.

Concluzie

Adăugarea mai multor alimente bogate în carotenoizi în dieta dvs. vă poate întări sistemul imunitar și sănătatea generală.

În timp ce carotenoizii sunt disponibili în suplimente de vitamina A, consumul lor le îmbunătățește în mod natural efectele antioxidante. În plus, suplimentele pot fi periculoase dacă conțin niveluri ridicate de vitamina A, care pot fi toxice dacă luați prea mult.

Discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a vă modifica dieta sau de a lua suplimente alimentare.

Lasa un raspuns