Antioxidantii explicati in termeni simpli

Este posibil să fi auzit multe discuții despre antioxidanți.

Cu toate acestea, puțini oameni știu ce sunt sau cum funcționează.

Acest articol vă spune tot ce trebuie să știți despre antioxidanți.

Ce sunt antioxidanții?

Antioxidantii sunt molecule care combat radicalii liberi din corp.

Radicalii liberi sunt compuși care pot provoca daune dacă nivelul lor devine prea mare în corpul tău. Sunt legate de multiple boli, inclusiv diabet, boli de inimă și cancer .

Corpul tău are propriile sale apărare antioxidante pentru a menține radicalii liberi sub control.

Cu toate acestea, antioxidanții se găsesc și în alimente, în special în fructe , legume și alte alimente integrale pe bază de plante. Mai multe vitamine, precum vitaminele E și C, sunt antioxidanți eficienți.

Conservanții de antioxidanți joacă, de asemenea, un rol crucial în producția de alimente prin creșterea duratei de valabilitate.

REZUMATAntioxidantii sunt molecule care neutralizează radicalii liberi, molecule instabile care vă pot dăuna celulelor.

Cum funcționează radicalii liberi

Radicalii liberi se formează constant în corpul tău.

Fără antioxidanți, radicalii liberi ar provoca rău grav foarte rapid, ducând în cele din urmă la moarte.

Cu toate acestea, radicalii liberi servesc, de asemenea, funcții importante care sunt esențiale pentru sănătate .

De exemplu, celulele voastre imune folosesc radicalii liberi pentru a lupta împotriva infecțiilor .

Drept urmare, corpul tău trebuie să mențină un anumit echilibru de radicali liberi și antioxidanți.

Când radicalii liberi depășesc antioxidanții, pot duce la o stare numită stres oxidativ.

Stresul oxidativ prelungit vă poate deteriora ADN-ul și alte molecule importante din corp. Uneori, chiar duce la moartea celulelor.

Deteriorarea ADN-ului tău îți crește riscul de cancer, iar unii oameni de știință au teoretizat că acesta joacă un rol esențial în procesul de îmbătrânire .

Sunt cunoscute mai multe factori de viață, stres și factori de mediu care promovează formarea radicalilor liberi excesivi și stresul oxidativ, inclusiv:

  • poluarea aerului
  • fum de tigara
  • aport de alcool
  • toxine
  • ridicat de zahăr din sânge niveluri .
  • aportul ridicat de acizi grași polinesaturați .
  • radiații, inclusiv băi solare excesive
  • infecții bacteriene, fungice sau virale
  • aportul excesiv de fier, magneziu, cupru sau zinc.
  • prea mult sau prea puțin oxigen în corp .
  • exercitarea intensă și prelungită, care provoacă leziuni tisulare .
  • aportul excesiv de antioxidanți, cum ar fi vitaminele C și E .
  • deficiență de antioxidanți.

Stresul oxidativ prelungit duce la un risc crescut de rezultate negative asupra sănătății, cum ar fi bolile cardiovasculare și anumite tipuri de cancer.

REZUMATCorpul dumneavoastră trebuie să mențină un anumit echilibru între radicalii liberi și antioxidanți. Când acest echilibru este perturbat, poate duce la stres oxidativ.

Antioxidantii din alimente

Antioxidanții sunt esențiali pentru supraviețuirea tuturor viețuitoarelor.

Corpul dvs. își generează proprii antioxidanți, cum ar fi glutationul antioxidant celular.

Plantele și animalele, precum și toate celelalte forme de viață, au propria apărare împotriva radicalilor liberi și a deteriorarii oxidative.

Prin urmare, antioxidanții se găsesc în toate alimentele întregi de origine vegetală și animală.

Un aport adecvat de antioxidanți este important. De fapt, viața ta depinde de aportul anumitor antioxidanți – și anume, vitaminele C și E.

Cu toate acestea, mulți alți antioxidanți neesențiali apar în alimente. Deși sunt inutile pentru corpul tău, acestea joacă un rol important în sănătatea generală.

Beneficiile pentru sănătate asociate cu o dietă bogată în plante se datorează cel puțin parțial datorită varietății de antioxidanți pe care le furnizează .

Fructele de pădure, ceaiul verde , cafeaua și ciocolata neagră sunt renumite pentru faptul că sunt surse bune de antioxidanți.

Conform unor studii, cafeaua este cea mai mare sursă de antioxidanți din dieta occidentală, dar acest lucru se datorează în parte faptului că individul mediu nu mănâncă atât de multe alimente bogate în antioxidanți.

Produsele din carne și pește conțin și antioxidanți, dar într-o măsură mai mică decât fructele și legumele.

Antioxidantii pot crește durata de valabilitate atât a alimentelor naturale, cât și a celor procesate. Prin urmare, sunt frecvent utilizate ca aditivi alimentari. De exemplu, vitamina C este adesea adăugată alimentelor procesate pentru a acționa ca un conservant .

REZUMATDieta dvs. este o sursă esențială de antioxidanți, care se găsesc în alimente animale și vegetale – în special legume, fructe și fructe de pădure.

Tipuri de antioxidanți dietetici

Antioxidanții pot fi clasificați ca solubili în apă sau în grăsimi.

Antioxidanții solubili în apă își desfășoară acțiunile în fluidul din interiorul și din exteriorul celulelor, în timp ce cei solubili în grăsimi acționează în principal în membranele celulare.

Antioxidanți alimentari importanți includ:

  • Vitamina C. Acest antioxidant solubil în apă este un nutrient dietetic esențial.
  • Vitamina E. Acest antioxidant solubil în grăsimi joacă un rol esențial în protejarea membranelor celulare împotriva afectării oxidative.
  • Flavonoizii. Acest grup de antioxidanți ai plantelor are multe efecte benefice asupra sănătății .

Multe substanțe care se întâmplă să fie antioxidanți au și alte funcții importante.

Exemple notabile includ curcuminoizii din turmeric și oleocanthal în uleiul de măsline extravirgin . Aceste substanțe funcționează ca antioxidanți, dar au și o activitate antiinflamatoare puternică.

REZUMATMulte tipuri de antioxidanți apar în alimente, inclusiv flavonoide și vitaminele C și E.

Ar trebui să luați suplimente antioxidante?

Aportul dietetic de antioxidanți este esențial pentru o sănătate optimă, dar mai mult nu este întotdeauna mai bun.

Aportul excesiv de antioxidanți izolați poate avea efecte toxice și poate chiar să promoveze decât să prevină deteriorarea oxidativă – un fenomen denumit „paradoxul antioxidant” .

Unele studii arată chiar că doze mari de antioxidanți cresc riscul de deces .

Din acest motiv, cei mai mulți profesioniști din domeniul sănătății sfătuiesc oamenii să evite suplimentele cu doze mari de antioxidanți , deși sunt necesare studii suplimentare înainte de a ajunge la concluzii solide.

A mânca o mulțime de alimente întregi bogate în antioxidanți este o idee mult mai bună. Studiile indică faptul că alimentele reduc într-o măsură mai mare daunele oxidative decât suplimentele.

De exemplu, un studiu a comparat efectele consumului de suc de portocale din sânge și apă de zahăr, ambele conținând cantități egale de vitamina C. S-a constatat că sucul are o putere antioxidantă semnificativ mai mare .

Aceste rezultate sugerează că compușii alimentelor funcționează sinergic. A lua doar unul sau doi nutrienți izolați nu va avea aceleași efecte benefice.

Cea mai bună strategie pentru a asigura un aport adecvat de antioxidanți este să urmați o dietă bogată în diverse legume și fructe, alături de alte obiceiuri sănătoase .

Cu toate acestea, suplimentele cu doze mici, cum ar fi multivitaminele, pot fi benefice dacă aveți deficiență în anumiți nutrienți sau nu puteți urma o dietă sănătoasă.

REZUMATStudiile sugerează că luarea regulată de suplimente cu doze mari de antioxidanți poate fi dăunătoare. Dacă este posibil, obțineți doza zilnică de antioxidanți din alimente întregi, cum ar fi fructe și legume.

Concluzie

Aportul adecvat de antioxidanți este esențial pentru o dietă sănătoasă, deși unele studii sugerează că suplimentele cu doze mari pot fi dăunătoare.

Cea mai bună strategie este să obțineți doza zilnică de antioxidanți din alimente sănătoase pentru plante, cum ar fi fructe și legume .

Lasa un raspuns